Preskocit navigáciu

Strážia našu vzdušnú hranicu


Strážia našu vzdušnú hranicu

Pilot si preberá od technika lietadlo. Ten v ňom predtým pripravil navigačný systém na let. Pilot vychádza po schodíkoch do kabíny MiG-29, ukurtuje sa, pozapína potrebné prepínače, motory sa otáčajú, začne skúšku palubných systémov a motorov. S technikom, ktorý stojí vonku pri lietadle, je po celý jej čas spojený pomocou kábla ako pupočnou šnúrou. Postupne mu hlási dosiahnuté hodnoty. Všetky sú v norme a tak sa po ukončení motorovky rozlúčia, technik sa odpája a vyprevádza pilota na let zdvihnutým palcom. Pilot vyroluje so strojom, o chvíľu vyžiada od riadiaceho lietania povolenie vstupu na dráhu a štart. Otáčky motorov má na maxime, nacvičené úkony pred vzletom, režimy motorov sú v poriadku. Po povolení štartu púšťa brzdu a stroj rýchlo naberá potrebnú rýchlosť na štart.

Pre pilota MiG-29 kapitána Ľubomíra Fertaľa je to už rutina. Veď má nalietaných vyše 1 100 hodín. Na rôznych typoch lietadiel. Rodák z Prešova sám o sebe hovorí, že je príkladom typického chlapca, ktorému učarovali lietadielka.

V slovenskom letectve mu patrí aj jeden primát. Bol posledným pilotom, ktorý sa preškolil na MiG- 21. Bolo to v roku 1999. Ešte predtým mal možnosť zalietať si aj za oceánom, v USA. V Texase absolvoval najskôr jazykový kurz a neskôr j letový výcvik. Deväť mesiacov lietal spoločne s americkými pilotmi na cvičnom lietadle Cesna T- 37. Dodnes si vie vychutnať napríklad akrobaciu, prepady, či lety vo dvojici, alebo v malej výške. Podľa neho je to niekedy doslova adrenalín. Najmä keď lietadlá letia od seba vzdialené dva, tri metre. Navyše sa pri letoch vo dvojici pridáva aj zodpovednosť nielen za seba. Vždy zodpovedá ten, čo letí vpredu. Vie, že nesmie robiť žiadne prudké manévre, aby pilot za ním vždy stíhal reagovať a nestala sa tragédia. Nezabudnuteľné sú podľa kapitána Fertaľa aj lety v stratosfére. Aj keď samé o sebe nie sú veľmi zaujímavé, lieta sa podľa prístrojov a pred nimi sa treba dosť dlho obliekať do výškového obleku. Po rozhone a dosiahnutí najvyššej rýchlosti na forsáži, človeka v tých 19 kilometroch prekvapí krásne modré nebo, ktoré postupne prechádza až do fialového odtieňa.

Podpora z hangáru

O to, aby mali piloti k dispozícii pripravenú leteckú techniku sa stará kolektív technickej letky opráv a predpísaných prác. Jej zástupca veliteľ kapitán Róbert Szakszon poznamenáva, že v polovici októbra finišovali s opravami a predpísanými prácami na lietadlách MiG-29 a L-39 Albatros. Leteckú techniku sa podľa neho aj napriek mnohým ťažkostiam darí držať v prevádzkyschopnom stave vďaka takým odborníkom, ako sú špecialisti pre drak a motor, elektrošpecialisti, odborníci na rádiovybavenie, ale aj odborníci z výzbrojnej skupiny. V rámci letky pôsobí aj skupina prípravy letových činností a skupina objektívnej kontroly. Ďalší jej príslušníci dôkladne analyzujú každý let i filmy zo strelieb, skupina záchranných prostriedkov, či skupina starajúca sa o zameriavacie systémy.
„Všetci sa v rámci svojich možností starajú o to, aby mali piloti na čom lietať a technika bola v poriadku,“ konštatuje kapitán Szakszon. Príslušníci letky robia všetky predpísané práce na leteckej technike, výmeny motorov i zmeny na leteckej technike podľa bulletinov.

Ľudia v pozadí

Zástupca veliteľa zmiešaného krídla podplukovník Roman Poláček hovorí, že život krídla si nie je možné dosť dobre predstaviť bez práce príslušníkov práporu podpory zmiešaného krídla. Okrem iného sa podieľajú aj na zabezpečení nepretržitej ochrany vzdušného priestoru Slovenska v rámci NATINADS vyčlenenými pozemnými silami a prostriedkami a plnia aj veľmi dôležité úlohy pozemnej pátracej a záchrannej služby, zabezpečujú krídlo materiálom všetkých zásobovacích tried. Život zmiešaného krídla a letová činnosť na letisku Sliač by bola nemysliteľná aj bez každodennej práce príslušníkov práporu zabezpečenia leteckej prevádzky. Veď zabezpečujú napríklad neustálu prevádzku rádionavigačných, rádiolokačných, rádiových a svetlotechnických prostriedkov, ako aj zabezpečenie spevnených a nespevnených letiskových plôch v prevádzkyschopnom stave, požiarnu ochranu letiska a zabezpečenie zdravotnej a padákovej služby v rámci leteckej pátracej a záchrannej služby. „Len kvalitná práca všetkých príslušníkov zmiešaného krídla Sliač je cestou k plneniu našej hlavnej úlohy, ktorou je ochrana vzdušného priestoru Slovenska a tým aj vzdušného priestoru NATO v rámci systému protivzdušnej obrany NATINADS,“ zdôrazňuje podplukovník Poláček.

Viac o práci „strážcov oblohy“ nájdete v novembrovej Obrane na str. 6-9.

http://www.vvzs.mil.sk/4086/fotogaleria.php?album=712

 



Autor: MO SR - Jozef Žiak , Foto: autor - Dátum: 03.11.2011
Čítanosť: 13134
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share